Budgetbeheer is een extra hulpmiddel dat we kunnen inzetten tijdens budgetcoaching of begeleiding bij geldzaken. Als het budgetbeheer is opgestart, bekijken we samen voor hoe lang de ondersteuning en het budgetbeheer nodig zijn.
Beheerrekening
Bij budgetbeheer wordt jouw inkomen op een aparte rekening gestort, dit noemen we de beheerrekening. De budgetbeheerder betaalt daarvan jouw vaste lasten. Je krijgt iedere week of maand een bedrag om huishoudelijke uitgaven van te betalen. Dat noemen we ‘leefgeld’.
Voordat het budgetbeheer start, spreek je met de budgetbeheerder af welke rekeningen de budgetbeheerder gaat betalen en hoeveel leefgeld er wordt overgemaakt. Dit doen we op basis van het budgetplan, ofwel maandbegroting. Het budgetplan geeft overzicht in je inkomsten en uitgaven en laat zien hoeveel geld er iedere maand overblijft. De budgetbeheerder zal ook iedere maand een bedrag apart zetten (‘reserveren’) op de beheerrekening. Daarmee wordt een ‘buffer’ opgebouwd. Deze buffer zorgt ervoor dat je geen (nieuwe) betalingsachterstanden krijgt bij onverwachte kosten, zoals een jaarafrekening energie of ziektekosten.
Digitaal dossier
Wij vinden het belangrijk dat je tijdens het budgetbeheer altijd betrokken blijft bij jouw geldzaken.
De budgetbeheerder werkt met het programma SmartFMS. Als je in budgetbeheer zit, kun je inloggen in ons digitale dossier MijnSmartFMS. Hier kun je op ieder moment meekijken op de beheerrekening en in jouw financiële overzicht.
Samenwerking
De budgetbeheerder beheert jouw inkomen en betaalt jouw rekeningen, maar mag géén andere geldzaken voor jou regelen of jouw DigiD gebruiken. Hij of zij kan bijvoorbeeld geen toeslagen of kwijtschelding voor jou aanvragen. Of verzekeringen of abonnementen voor je aanpassen. De budgetbeheerder kijkt wel actief mee en geeft natuurlijk advies over hoe je dit het beste kunt aanpakken. Soms zal hij of zij ook verwijzen naar hulp uit je eigen netwerk. Of naar andere organisaties in Tilburg die je kunnen helpen met het regelen van je geldzaken.
Bij budgetbeheer blijf je zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van jouw (digitale) post en administratie. Het is daarom belangrijk dat je alle financiële post naar de budgetbeheerder doorstuurt, zodat de budgetbeheerder geen betalingen mist en advies kan geven. Bijvoorbeeld over het aanvragen van speciale regelingen of toeslagen.
Wanneer het moeilijk voor je is om zelf je post en administratie bij te houden of formulieren in te vullen, bekijken we wie je daarbij kan helpen. Soms is er een al een zorgaanbieder of familielid betrokken. Wij werken ook veel samen met de formulierenhulp en thuisadministratie van ContourdeTwern.
Kwaliteit
We begrijpen dat het moeilijk kan zijn om een deel van je geldzaken uit handen te geven. Het is daarom belangrijk dat je kunt vertrouwen op het werk dat wij doen. Het budgetbeheer van IMW regio Tilburg voldoet aan de kwaliteitseisen van de NVVK, dit is de branchevereniging voor financiële hulpverlening. IMW regio Tilburg heeft ook het kwaliteitslabel van Sociaal Werk Nederland. Ons werk wordt regelmatig gecontroleerd door de NVVK en Sociaal Werk Nederland.
Wil je je aanmelden voor budgetbeheer?
- Heb je al begeleiding van een schuldhulpverlener van de gemeente Tilburg of een andere zorgaanbieder? Zij kunnen voor jou budgetbeheer bij IMW regio Tilburg aanvragen. Bespreek dit met jouw begeleider.
- Heb je nog geen ondersteuning bij je geldzaken? Dan kun je je daarvoor aanmelden bij Toegang Tilburg. De medewerkers van Toegang Tilburg kunnen ervoor zorgen dat je budgetcoaching en budgetbeheer krijgt.
Flyer Budgetbeheer
Download hier de flyer Budgetbeheer voor inwoners van gemeente Tilburg.