Soms kan het helpen om dan ook budgetbeheer in te zetten. Budgetbeheer geeft je overzicht in je geldzaken. Alle vaste rekeningen worden betaald en je weet hoeveel geld je zelf kunt besteden. Dit filmpje legt uit hoe budgetbeheer werkt:
Voordat we gaan starten maak je kennis met de budgetbeheerder. Samen spreken jullie af welke rekeningen we gaan betalen en voor welke kosten we geld opzijzetten. We spreken af hoeveel geld we overmaken voor boodschappen. Dit noemen we leefgeld. We willen ook graag van je weten welke andere uitgaven voor jou belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan geld voor feestdagen, kleding, medicijnen of sparen voor een vakantie.
Bij budgetbeheer zorg je zelf voor je post en het doorgeven van veranderingen. Bijvoorbeeld voor de toeslagen of energiekosten. Jouw begeleider kan je leren je hoe dit werkt. Of bekijkt wie jou daar in de toekomst mee kan helpen.
Hoe vraag je Budgetbeheer aan?
Een organisatie die jou ondersteunt bij jouw geldzaken kan voor jou Budgetbeheer aanvragen. Dat kan een schuldhulpverlener zijn, een medewerker van het wijkteam of een begeleider van een andere organisatie. Jouw begeleider bekijkt samen met jou of Budgetbeheer nodig is en neem daarvoor contact met ons op.
Heb je nog geen begeleiding?
Neem dan contact op met Toegang Tilburg (013 – 206 16 40) of team Schuldhulpverlening (013 – 583 32 50). Zij bekijken welke vragen je hebt en zoeken ondersteuning die bij jou past.
Wil je hulp bij geldproblemen en woon je in Goirle, Dongen of Gilze en Rijen? Kijk dan waar je terecht kunt voor ondersteuning in jouw woonplaats.
Flyer Budgetbeheer
In onze folder staat wat je budgetbeheer van IMW voor je doet en wat je van jouw verwachten. Download hieronder de flyer Budgetbeheer voor inwoners van gemeente Tilburg.